Demonstrationer, mat och vår

Under den senaste tiden har vi hunnit med en del. Jag tänkte ta det i bilder för att göra det hela lite trevligare, även om det inte är högsta kvalitet på bilderna i sig. Häng meeeee

Som de flesta antar jag har hört har den sydkoreanska presidenten avsatts. Det är en del tumult och demonstrationer i vissa delar av Seoul och vi har blivit ombedda att inte röra oss där. Eftersom vi är ganska lydiga gick vi inte så nära. Det fanns gott om poliser även en bra bit ifrån de värsta kravallerna, och alla rör sig stora grupper. Det ser ganska roligt ut när typ 30 poliser springer efter varandra på trottoarerna.

 
Ett nytt uttryck är myntat: att göra en Annie. Det innebär att man leder en grupp människor in i en tunnelbanevagn, som efter ett tag visar sig gå åt fel håll. Jag råkade göra detta misstag en kväll innan vi skulle ut och först äta och sedan ut. Vi var trötta och hungriga efter en lång skoldag, och min hjärna fungerade lika dåligt som den borde. Jag ledde in allihop (jag + fem till) i en vagn och efter 5(!!!!) stationer upptäckte vi att det var fel rikning. Det var bara att blippa ut, betala en ny taxa och åka 11 stationer åt andra hållet för att komma rätt. Jag ber om ursäkt. Igår gjorde dock en kille precis likadant, så det känns lite bättre. Vi hann bara åka en station istället för fem åt fel håll, men ändå. Han gjorde en Annie.
Här sitter vi på metron och jag känner mig lite smått hatad. Lite.
Vår långa resa blev ändå  värd tillslut eftersom det var gratis drinkar på cluben. 👍
 
 
Till ett lite intressantare ämne: mat. Det finns mycket spännande att testa och det är så tråkigt att man blir mätt efter en stund. Vi har hunnit testa en del mycket goda saker (vissa mer spännande än andra) och två favoriter är dessa:
Glass i voffla ♥︎
Friterad ost (mozzarella) på pinne. Alltså, bästa idén. Så segt och fluffigt och krispigt. Kärlek.
Vi testade även tre olika sortes friterade grejer. Friterat är alltid gott. Inget undantag här heller.
Här är en stor matmarknad där jag ville testa allt. 
 
Vi har även varit lite kulturella av oss och besökt något slakt museum där det var en utställning med lite propaganda om att det bör byggas mer flerfamiljehus istället för lägenhetshus i Korea. Det hängde modeller lite här och där från taket och det fanns massa hus i frigolit på ett långt bord. Jag kände mig inte så träffad av själva ämnet, men det fanns mycket intressant fakta om bostäder i Korea. bland annat bor fler familjer i hus än i lägenheter i Korea. 
 
Avslutningsvis till det bästa: Våren har kommit till Seoul. Niiiiice! De senaste dagarna har temperaturen legat kring 12° på dagen. Nätterna är fortfarande ganska kalla, men whatever när dagarna ger oss sol och värme. De första dagarna i Seoul tyckte jag det var skönt med lite "frisk luft" efter hettan i Thailand, men nu känner jag mig redo för sommar igen. Det är dags att lämna vinterrocken hemma.
 
Allmänt | |
Upp