March 1st Movement / Independence Movement Day

Den första mars är en helgdag här i Korea. Det har med Koreas självständighet från Japan för typ hundra år sedan, Googla gärna - det är säkert intressant. Jag fick tips om att det är stora demonstrationer utanför presidentens "hus", så vi begav oss dit. Redan en kilometer innan vi var framme började vi se grupper med poliser och polisbussar längs med gatorna. Det blev mer och mer ju närmre vi kom, och polisbussar var uppradade precis överallt för att avskärma demonstranter. Jag har aldrig sett så mycket poliser i hela mitt liv och det måste ha varit  över tusen runt om i området. Själva demonstrationerna, både talare och musik, hördes hur långt bort som helst. Det var både fredliga upptåg, så som musik, dans och massa flaggviftande, men även en del mer våldsamt. Vi kunde dock inte se speciellt mycket av det på grund av alla polisbussar, vilket kanske var tur. Det märktes nästan överallt att det var en speciell dag, för hur många människor som helst gick runt med små koreanska flaggor.
Så här såg det ut längs med alla vägar, ibland på båda sidor. Bussarna stor med ca en dm mellanrum, så det var omöjligt att ta sig igenom.
Avslutar med en lite roligare bild. Hittade dessa idag, världens finaste sockervadd. Testade tyvärr inte dem, men jag har ju 4 månader på mig så det kommer hända i sinom tid. 
 
Simma lugnt,
Annie
 
 
Allmänt | |
Upp