Seoul Constitutional Court

Idag åkte vi på en liten fied trip med law cours. Den bar i väg till Seoul Constitutional Court. Först fick vi varsin liten utgåva av en regelbok och ett fancy bokmärke, sen fick vi se en (reklam)film som handlade om domstolen. Efter den skrattretande filmen och en ganska lam frågestund med en antälld, fick vi äntligen gå på rundtur och se salen vi alla väntat på.

En av domarna är nog ganska liten. Han behöver ett ryggstöd. Gulligt. Och ja, det är en manlig domare. Stället var ganska extremt överrepresenterat av män. Vår lärare sa att det börjar bli fler kvinnor nu eftersom fler tjejer utbildar sig. Det lär dock dröja ett tag innan tavlorna som föreställer f.d. domare har lika många kvinnliga ansikten som manliga.
Eric&Erik testade även domarkläderna. Passade nästan helt perfekt.
Vi fick även beöka biblioteket där det fanns massa law-relaterade böcker på massa olika språk. Det mesta såg ut att komma från 70-talet dock.
Vi fick även komma upp på taket. De hade en ganska fin utsikt. Ni ser väldigt tydligt här hur mycket smog det är i luften. Rätt vidrigt egentligen med tanke på vad det gör med våra lungor/blod osv --> ingen hälsoboost direkt.
De hade en staty i trädgården som symboliserade något bra. Har dock glömt vad.
Efter besöket på domstolen gick vi för att fixa lite immigrationsgrejer. Efter att det var klart var jag tvungen att ta mig tillbaka till universitetet för min koreanskalektion. Jag underskattade längden från Immigration Office till campus så det blev en rask promenad på ca 45 minuter. Jag hade även underskattat temperaturen tidigare idag när jag valde jacka, så jag hade min vinterrock, vilket absolut inte hade behövts eftersom det var över 15° ute. Well, hellre lite svett än genomfrusen. Stannade på vägen och tog kort på ett gulligt hus/palats/tempel. Ingen aning om vad det är, men tyckte det var fint och lite roligt att det stod mitt inne i stan.
Vi har roligt på koreanskan. Här är våra namn och land. Från vänster: Isak, Annie, Malin (och Sverige på alla tre). Annie (eller snarare ani) betyder "nej" på koreanska :( Vår lärare skrattade åt mitt namn tills jag visade hur det stavades med "vanliga" bokstäver. Så jag fick byta stavning lite. Nu uttalas mitt namn lite mer engelskt. Tänk ÄNNIE. Så ni vet, om ni vill tilltala mig på koreanska någon gång. 
Allmänt | |
Upp