Bongeunsa Temple

Idag besökte vi ett buddhistiskt tempel. Det var otroligt vackert, massa färgglada lampor och fullt med blommor och växter. Tempelbyggnaderna var minst lika utsmyckade som det förra templet vi besökte, och det var målningar både på ut-och insidan.
Drog slutsatsen att ju visare och mer erfaren du är, desto längre ögonbryn får du.
Koreas(? eller i alla fall Seouls) högsta stenstaty var placerad i tempelområdet.
Inne i ett av husen fanns två miljoner guldiga Buddhafigurer och taket var fullt av papperslampor med vimplar hängandes under.
 
Efter tempelbesöket gick vi först förbi World Trade Center... (?) 
Sen SMTOWN, som är ett skivbolag (tror jag) där massa K-pop produceras. Det var en lång kö utanför, så förmodligen skulle någon form av autografsignering eller liknande äga rum senare. Jag hade aldrig hört talas om det, men Nellie var ett levande Wikipedia. Synd att jag inte la allt på minnet. Ber om ursäkt :(
 
Efter en liten tunnelbanefärd anlände vi till det nyinvigda Lotte Tower som är världens 5:e högsta byggnad med sina 554 m. 
Inuti var det otroligt fancy inrett. 
Och utanför ligger en sjö, Seokchon, där det nyligen varit Cherry Blossom Festival. Eftersom jag redan överöst bloggen med cherry blossom-bilder skippar jag det nu, antar att ni överlever.
När vi hängt på "fel" sida Han River ett tag, ätit lunch och njutit lite av solen i ett underground shopping center, tog vi en promenad över Jamsil Bridge. Kan fortfarande inte fatta att jag bor i en så vacker stad. ÅH! 
Förutom att gå benen av oss har vi ätit ännu mer Bingsu (snow flake ice cream). Denna gång jordgubbar och en röra med read beans som var svingod(????) och en annan med typ chokladfudge. Mums. Fattar dock inte varför chokladbingsun var mindre. Elakt.
Såg även dessa spännande Pringles-smaker i affären. Var tvungen att fota och personalen skrattade åt mig bakom min rygg. Well, well, är man turist så är man. En annan grej vi lagt märke till är att Pringlesrören är mindre här än i Sverige. 1) HYCKLERI 2) ytterligare en förklaring till varför (nästan) alla koreaner är smala 
 
Allmänt | |
Upp