Hejdå Seoul

Vårterminen flög förbi, och nu har vi skrivit vår sista tenta, festat en sista gång, ätit den sista bibimbapen och lämnar Seoul med alla våra tillhörigheter. Det gör så ont i mitt hjärta att försöka förstå, men nu är tiden som utbytesstudent över och kommer förmodligen aldrig igen. Det har varit en helt fantastisk termin på många sätt. Förutom alla roliga kulturkrockar, himmelsk mat, underbart väder, det koreanska modet, soju och tusen saker till, har jag träffat så många nya människor och vänner. Även om jag med största sannolikhet inte kommer träffa de flesta av dem igen, har vi haft sjukt roligt tillsammans och jag vet att om jag åker nästan varsomhelst i världen, känner jag någon där. Det är en fantastisk känsla. Mäktigt nästan.
 
Jag behöver inte ens skriva hur mycket jag kommer sakna Seoul, ni förstår nog. Så istället för att gråta ögonen ur mig (för sent though), tänkte jag att jag ska göra en liten sammanfattning av vår resa och det bästa (och konstigaste) med Korea. Det finns så många saker jag vill ha med i den här bloggposten att det är omöjligt att få plats, så det får bli ett urval. Here we go.
 
Något som nästan hamnat i skuggan av terminen är Seoul är vår Thailandresa. Det är den inte värd! Det var två underbara veckor som förtjänar mer uppmärksamhet. Här upplevde vi mycket som vi aldrig gjort förr, bland annat var ju detta vårt första resmål i Asien! 
Jag snorklade (på riktigt) för första gången i mitt liv.
Men framförallt pallade jag en ananas. Ah, en av de bästa erfarenheterna jag samlat på mig hittills!
Jag minns hur svinkallt det var att landa i Seoul. Från Thailands dryga 30° till Seouls 0-gradiga klimat. De första dagarna tyckte vi dock det var skönt med isblå himmel och frisk luft (vilket de var i februari), men efter en veckas konstant frysande lämngtade vi tillbaka till Thailand. 
Vi smakade soju för första gången, och det var svinäckligt! Nu vet vi dock att man ska blanda det med öl eller köpa soju med smak om den ska drickas rent. Plus på erfarenhetskontot igen. 
Lite bilder på koreanska maträtter och snacks. Jag kommer väldigt mycket av den koranska maten, framförallt deras ris, kimchi och friterad kyckling. Och givetvis mina små hotteok. Och dumplings. Och bibimbap. Och kimbap. Osv osv.
Vi har varit turister i vår hemstad och sett massa saker man "måste se". 
Jag har smakat 5000 kronors whisky. Svinäckligt.
Vi har junnit besöka Hong Kong, Macau och Hanoi! Stor bonus och många plus på erfarenhetskontot!
Jag och Malin misstogs för att vara modeller på Seoul Fashion Week. Eller det kanske inte var något misstag...?
Vi har hajkat SÅ MYCKET! Både i Seoul och Hong Kong. 
Vi har fått se cherry blossoms, varit på en enormt stor festival på vårt campus, jag har ätit glass med en okänd man, varit på kattcafé (rekommenderas inte), trängts med tusentals människor på tunnelbanan, bestigit ett 837m högt berg, sjungit massa karaoke, burit traditionella koreanska kläder och myyyyycket annat jag aldrig gjort förr. Hur mycket plus på erfarenhetskontot????? JÄTTEMYCKET.
Så många glada människor som gjort hela terminen så mycket roligare. Det känns så konstigt hur bra vänner man kan bli, och sedan kanske aldrig ses mer. Sorgligt som skam, men många fina minnen har skapats!
 
Nu sitter vi på flygplatsen och väntar på att få boarda. Sverige får dock vänta lite till, först tar vi en sväng om Tokyo. Hej så länge!
Allmänt | |
Upp