Tre dagar senare

안녕하세요!

Nu har vi bott i Seoul i tre hela dagar och börjar känna oss som äkta invånare. Eller kanske inte. Men roligt är det i alla fall! 

Alla länder har ju sin egen spritdryck (typ), och Koreas version heter Soju. Googla för mer info. Hur som helst var vi självklart tvungna att testa, så vi köpte en flaska utan smak, eller originalsmaken som tydligen skulle vara fresh. Soju kan ha en alkoholhalt från typ 18,5% och uppåt, och vi tror vår hade typ det. Emil tyckte den var ”jättegod”, vilket jag inte tror ett dugg på att han tyckte eftersom den smakade ren vodka utblandat med vatten. Soju finns smaksatt med typ blåbär och grape (vad jag minns), och jag tror det är godare än fresh. En billig fylla kan man få till i alla fall, då en flaska (ca 350 ml) kostar runt 12 kr. 

Igår (söndag) tänkte vi gå en lite promenad i en park, men det slutade med att vi besteg Seoul’s City Wall. Och ja, vi besteg den. Mer kuperad stadsterräng får man leta efter. Seoul’s City Wall ska tydligen vara världens äldsta stadsmur, och byggdes ett år jag tyvärr inte minns, men det var fett längesen. Efter att vi gått i uppförsbacke och blivit svettiga för första gången sen vi lämnade Thailand hade vi en fantastisk utsikt, ”fel” sida av staden dock, men w/e.
På eftermiddagen begav vi oss in mot centrum för att se hur vägen till universitetet ser ut om man anländer med subway. Så mitt i Seoul (ca 10,5 miljoner invånare) träffar vi på tre svenska vänner från Linköping och ett par utbytesstudenter som delar rum med dem. Slumpen eller ödet? Vi firade det hela med att gå till en fin bar där de hade dyr öl, för att sedan (efter att vi försökt njuta så mycket vi kunde av ölen) ta oss till ett lite mindre fint ställe där vi beställde in tre enorma fat med friterad kyckling, och lite till öl. Och ja, vi åt all kyckling med pinnar.
Idag tog vi subway (like real Koreans) in till ytterligare ett shoppingområde som växt fram i närheten av Ewha Womens University, ett superkänt universitet endast för queens. Det fanns hur många butiker som helst, mycket kläder, skönhetsartiklar och smycken, men även andra roliga grejer. Jag har nu shoppat mer under dessa tre dagar än under hela hösten hemma. Men vad ska jag göra när jag har samma storlek på kläder som alla koreaner? Allt passar och allt finns i min storlek! FINALLY! 
En butik med stora skyltfönster hade världens (?) största nalle mitt på golvet som givetvis får en hederplats på bloggen.
 
Vi har det nice, hoppas ni också har det! KRAM
Annie
Allmänt | |
Upp