Namdaemun Market

Idag hade jag hela dagen för mig själv, så jag bestämde mig för att ta en promenad till Namdaemun Market (남대문시장). Det är en stört stort område där det både finns wholesale malls och oändligt massa småbutiker och stånd med allt mellan himmel och jord. Det är undegär 4 km från vår bostad till Namdaemun, så det passade bra som heldagsaktivitet. 
 
För ett par dagar sedan kunde jag inte längre motstå frestelsen, utan köpte den dyraste avokadon ever (hittills). Den har legat och gottat till sig bredvid min ananas och idag uppskattade jag att den skulle vara perfekt mogen.
Jag hade helt rätt (som vanligt). Denna skönhet fick äran att bli grunden till min lunch som jag förberedde och tog med mig på min långa vandring.
När jag kommit till den lilla floden (eller ån) satte jag mig på en bänk i solen och avnjöt den första salladen sedan jag lämnade Sverige. Kan inte ens beskriva hur mycket jag njöt i detta ögonblick. Hade till och med en duvkompis som hängde med mig. Medan jag åt gick det förbi x antal koreaner. Även fast jag har ett exotiskt utseende, ljust hår och satt och åt ensam tyckte jag de tittade lite väl mycket för att till och med vara koreaner. (Inte rastistiskt, kulturmässigt är det helt ok att stirra på folk som ser konstiga ut aka jag). Efter ett tag märkte jag att de inte bara tittade på mig, utan även ett par meter över mitt huvud. När jag ätit upp vände jag mig om och förstod varför alla glodde; ovanför blommade två vackra träd. Vårkänslor all over.
Hur som helst. Jag fortsatte min vandring och kom tillslut fram till Namdaemun Market utan att gå vilse! Och jag var inte ensam om att besöka denna plats idag. 
När jag vandrat runt ett tag utan att hitta något roligt att investera i begav jag mig istället till Myeongdong (det stora shoppingområdet) som ligger i alldeles bredvid Namdaemun. Där shoppade jag som en galning (nästan) och köpte bland annat snabbkaffe (bryggkaffe existerar inte här) utan socker och mjölkpulver i. Shit vad jag längtat efter vanligt♥︎svart♥︎kaffe♥︎. Köpte även koreas motsvarighet till m&m's; chokladdoppade solrosfrön istället för jordnötter i olika färger, SÅ GODA! 
Hittade även Annas pepparkakor helt random i en affär??? 
För att lugna de gamla kan jag meddela att jag tog mig hel hem och ren.
 
Ytterligare två erfarenheter hamnar på dagens achievement-lista:
1) min ananas är nu uppskuren och halvt uppäten. Betyg: Roligare att palla än äta. 
2) Vietnams motsvarighet till tigerbalsam/Vicks. Fick låna en mini-burk av en tjej i korridoren för att se om det kan hjälpa mit min envisa satans förkylning och hosta. Trodde att koreanska lysande blå piller skulle klå den, men icke. Här sitter jag och hostar som en kedjerökare. 
Ah, som ni förstår blir det inget festade för mig trots att det är fredag kväll. Alla mina vänner ska supa och festa, spy på suben eller i taxin, vakna kl 14 imorgon med dunkade huvuden och rödsprängda ögon, medan jag får sitta i mitt lilla rum med koreanska m&m's, ananas, jordgubbar, chokladcookies, kaffe, vindruvor och chips, kolla seirer, lägga mig när jag känner för det och vakna upp pigg imorgon. Stackars mig. Verkligen.
 
Ha en fin fredag alla som läser, det har jag 😍 PUSS
 
Allmänt | |
Upp